Terugblik
2022
Mijn laatste terugblik was van 2019, dus werd het wel tijd voor een nieuwe.... Niet dat er niets te melden viel - zie het menu "Vanwege Sebald" - maar het waren niet aldoor makkelijke maanden, dus de schrijfdrift ontbrak.
Terwijl er werd doorgewerkt aan de serie "Vanwege Sebald" golfde corona over Europa en dat leidde onder veel meer tot zeer weinig bezoek aan de tentoonstelling in Kunstruimte KUUB (Utrecht).
Jammer, maar gelukkig is de virtual tour van deze zeer goed ingerichte expositie in de website nog te zien.
Ook in het kader van de Sebald-werken werd een bezoek gemaakt aan Wenen en vooral aan Praag en Terezin. Die indrukken gingen me niet in de koude kleren zitten, met haperingen in het werken als gevolg.
Dat is gelukkig nu voorbij en onlangs is de derde (laatste) leporello gepresenteerd, wederom in het Goethe-Institut Amsterdam (zoals ook de eerste leporello). Ria van Hengel, de vertaalster in het Nederlands van Sebalds werk gaf toelichting op de inhoud en op Sebalds werk in het algemeen aan de hand van de uitvergrote beelden van de prenten in deze leporello. Haar voordracht is volledig terug te vinden onder het menu "Artikelen" op deze website.
Inmiddels is in Museum Belvédère te Heerenveen een keuze uit mijn "Vanwege Sebald" werk te zien tot eind mei 2022.
Verder denk ik de reeks werken op basis van Sebald dit jaar te voltooien. Grafiek zal er niet meer worden vervaardigd.
Wat nog volgt is een expositie bij Galerie De Kapberg (Egmond aan den Hoef), medio augustus-eind september en een tentoonstelling in Maldegem (B) in januari 2023.
2019
Aan het begin van het jaar werd voornamelijk gewerkt aan de “Vanwege Sebald”- leporello. Bernard Ruijgrok van Ruijgrok-Piezografie verrichte een knap staaltje om de acht in zeer verschillende kleurstelling ontworpen prenten die deze leporello telt (op een totale lengte van 421 cm!) in één keer op dit lange blad te drukken.
De presentatie volgde eind april in de Tuinzaal van het Goethe Institut Amsterdam.
Voordien bezocht ik het Deutsches Literatur Archiv in Marbach am Neckar (D) waar de nalatenschap van Sebald is ondergebracht.
Verder genoten we van een heerlijke kampeervakantie in Thüringen met bezoeken aan het nieuwe Bauhausmuseum in Weimar. Ook bezochten we Buchenwald, een ontmoeting met het onvoorstelbare.
En na genoten te hebben van de rust in het Thüringen Wald logeerden we nog in Erfurt (de stad van Meister Eckhart!)
Voor en nadien werd vrijwel uitsluitend gewerkt aan schilderijen, tekeningen en aquarellen en er werd weinig naar buiten getreden . Behalve dan de deelname aan een groepsexpositie in de ruimte van het Kunstenaars Centrum Bergen in Museum Kranenburgh onder de titel “Woord Beeld”. Ook zond ik, traditiegetrouw in voor de Salon in Arti & Amicitiae.
In de loop van het jaar werd toegezegd dat het Museum Belvédère te Heerenveen een expositie van mijn werk uit het Sebald-project in 2022 organiseert.
Tenslotte besloot ik in de komende tijd nog twee leporello’s uit te brengen. Was de eerste gebaseerd op uitsluitend de poëzie van Sebald, de tweede heeft als basis zijn literaire werk, behalve het boek “Austerlitz”. Aan dit werk wordt de derde leporello gewijd.
2018
Dit jaar werkte ik verder aan het project "Vanwege Sebald". Schilderijen en tekening werden voltooid en voorbereidingen voor nieuw werk gemaakt en ook herlas ik regelmatig in Sebald's werk.
Een nieuw initiatief in dit kader is grafisch werk in de vorm van een leporello. Deze zal in april worden gepresenteerd. De inhoud van de leporello omvat citaten uit de gedichten van Sebald gecomplementeerd door prenten van mijn hand naar aquarellen en inkttekeningen.
Tentoonstellingen: In augustus werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan de groepstentoonstelling "Goud onder het IJs" in Arti en Amicitiae in Amsterdam. Mijn bijdrage bestond uit 3 schilderijen en 3 werken op papier alle "Vanwege Sebald".
In november en december exposeerde Galerie KUUB in Utrecht de tentoonstelling “Eerbetoon” waar werk van acht kunstenaars op het thema 'landschap' te zien was. Hiervoor werden 5 schilderijen uitgekozen op basis van mijn waarnemingen tijdens reizen door voornamelijk noordwest China.
Tenslotte was en is in december en januari 2019 werk te zien op de KCB expositie "Woordbeeld" in Museum Kranenburgh in Bergen N.H. Ik zond een grote tekening en een even grote aquarel in, opnieuw op basis "Vanwege Sebald".
Reizen: In maart bezochten Joanne en ik München en dompelden ons onder in de aldaar verzamelde rijkdom. Vooral in de Alte Pinakothek was het intens genieten maar ook in het nieuwe Ägyptische Museum, van de expressionisten in het Lehnbach Haus tot en met het werk van Cy Twombly in Museum Brandhorst.
Het was heerlijk weer dus wandelden we in de Englischer Garten en door het park van de Nymphenburg na een bezoek aan dit slot.
In september reisden we naar East Anglia, waar we in Norfolk en Suffolk in de voetstappen van Sebald plaatsen aan de kust bezochten die hij zo intrigerend beschreef in zijn boek "De Ringen van Saturnus".
2017
De groepstentoonstellingen van de Hollandse Aquarellisten Kring en van de Nederlandse Kring van Tekenaars waaraan ik deelnam waren de laatste, aangezien ik van beide verenigingen afscheid heb genomen. De tijds- en werkdruk die deelname aan deze exposities met zich meebracht werd me teveel, zeker omdat ik zoveel mogelijk tijd wil besteden aan het project "Vanwege Sebald". Van beide verenigingen ben ik altijd met plezier lid geweest.
Mijn enige solo-expositie in september 2016 vond plaats in de verrassende expositieruimte van Koel310 in Alkmaar. Arie de Ruiter maakte van deze tentoonstelling een virtual tour. Deze is op Facebook en op mijn website www.hanslandsaat.nl/expo.html te bekijken.
Het reizen: In maart werd, waarschijnlijk voor het laatst, Australië bezocht. Het was mijn vijfde bezoek aan dit fascinerende land. Wij kampeerden in National Parks in Victoria, we bezochten onder veel meer Barmah aan de Murray River, de plek waar we in 1996 kampeerden en waar het idee "Rivier in de vorm van een boot" bij mij opkwam tijdens het lezen van "De Metamorfosen" van Ovidius. Het bleek er nog even magisch als 21 jaar geleden.
We bezochten ook Melbourne, een plezierige stad met druk tramverkeer en een interessant museum en vandaar met de nachtboot voor twee weken naar Tasmanië. We genoten van de gastvrijheid van vrienden in het noordoosten van dit eiland en en van de rit langs de schitterende oostkust naar Hobart. Hier waren we opnieuw te gast bij oude vrienden en bezochten we o.m. het wonderbaarlijke en verrassende MONA (Museum of Old and New Art).
Na een drukke zomer vertrokken we eind september voor twee weken naar het noorden van Schotland, voor mij de vijfde keer. We wandelden in regen en zonneschijn door heuvels, langs kusten en lochs en door bogs.
2016
In maart exposeerde ik samen met enkele medeleden van de Hollandse Aquarellistenkring in “Wout Vuyk”, Singel 383 te Amsterdam.
Van 22 mei – 12 juni, samen met twee leden van het KCB, werd mijn werk op het thema “Reizen” getoond in de Culturele Buitenplaats Kranenburgh te Bergen NH onder de titel “Terz2”.
Van 27 augustus – 25 september nam ik deel aan de “Biennale van de Nederlandse Kring van Tekenaars” in het gebouw van Pulchri te Den Haag.
In de maand september reisden Joanne en ik in Spanje, waar behalve enkele steden zoals Segovia, Avila en Salamanca, vooral de Extremadura werd bezocht. Naast de verrassende plaatsen als Guadelupe, Trujillo en Cacares waren de landschappelijke waarnemingen onvergetelijk.
Intussen zond ik een klein paneeltje in op verzoek va Museum Belvédère te Heerenveen in het kader van een grote veiling teneinde een werk van Jan Mankes aan de collectie te kunnen toevoegen. Het door Mankes geschilderde tafereeltje van wat bloemen bij een sloot was het thema van deze manifestatie.
Van 1 oktober – 7 januari 2017 was in het Bijbels Museum te Amsterdam de expositie "Gelijkenissen". Samen met acht medeleden van de Ned. Kring van Tekenaars exposeerde ik in deze expositie. (catalogus)
In Pulchri te Den Haag organiseerde de Hollandse Aquarellisten Kring een grote overzichtsexpositie van werk van leden tussen 29 oktober tot 20 november. Tenslotte zond ik traditiegetrouw werk in voor de jaarlijkse “Arti-Salon” van 24 december – 15 januari 2017.
In 2016 nam ik tenslotte het besluit om een waarschijnlijk lange tijd te gaan werken op het thema “Vanwege Sebald”. De schrijver W.G.Sebald reikt me zoveel aan –invallen, vergelijkingen, ervaringen en zo meer- dat ik niet anders kan dan op deze door hem geschonken thema’s en impulsen beeldend verder te gaan. Een eerste werk is al ontstaan en op deze site zowel als op Facebook zichtbaar.
2015
Behalve deelname aan enkele groepsexposities, waarvan de laatste die was van de Nederlandse Kring van Tekenaars in Amsterdam werd het gehele jaar door gewerkt aan de bibliofiele uitgave WAAR IK WAS DAAR BEN IK.
Gedurende het jaar werd vooral gewerkt aan de kleurprenten voor deze uitgave (“Daar ben ik”), en aan begeleidende teksten en vooral ook aan de aquarellen, want in elk exemplaar van deze cassette werd een originele aquarel toegevoegd.


De zwart-wit prenten (het deel “Waar ik was”) lagen gereed, zoals ook de twee schilderijen op dit thema al voltooid waren. Het was nu alleen nog zaak om alles in te voegen in door Tineke Bakker zo fraai vervaardigde cassettes. Ook de film (DVD) “Hans Landsaat, de weg”, vervaardigd door René en Quirijn Bakker werd bijgevoegd.
Op 9 oktober was het dan zover. In de zaal van de sociëteit van Arti et Amicitiae te Amsterdam werd met het vertonen van genoemde film de uitgave gepresenteerd. Alle 35 cassettes, de volledige oplage, konden daarna worden overhandigd aan de kopers.

Tegelijk opende in de naastgelegen Arti-galerie een expositie met kleine schilderijen en enkele tekeningen. Deze schilderijen uit 2014 en 2015 hadden alle als thema “Eiland”, hetzelfde thema als van de in de uitgave gevoegde aquarellen. De expositie werd ingeleid door Saskia Monshouwer. U vindt de tekst van haar inleiding onder de titel “De hoefslag van Pegasus” elders in deze website.
2014
Van 21 t/m 24 maart was ons huis open voor genodigden voor de eerste Lente-tentoonstelling waarop zowel ouder als nieuw werk was te zien. En niet alleen het huis, ook het atelier was opengesteld en, gezegend met goed weer, was ook in onze kleine tuin een en ander te zien. Op deze eerste huis-expositie was de belangstelling groot en de sfeer plezierig.
Verder werd door het jaar heen deelgenomen aan verschillende groepsexposities, onder meer van de Hollandse Aquarellistenkring, de Nederlandse kring van Tekenaars en het Kunstenaarscentrum Bergen, KCB. Eind augustus exposeerde ik werk op de tentoonstelling "Galerie Eewal 45 jaar" in Beetsterzwaag, Friesland.
In de Culturele Buitenplaats Kranenburgh te Bergen is nog tot 25 januari 2015 een expositie met werk van 39 leden van het Kunstenaarscentrum op het thema van het gedicht van Lucebert: "Ik tracht op poëtische wijze ...". Op deze tentoonstelling hangt mijn schilderij (acryl op hout): "Morrelen aan de ruimte".

Denken over en werken aan de uitgave "Waar ik was daar ben ik" vormde de meest constante factor in 2014. Dit project wordt uitgegeven door Atalanta Pers en zal worden gepresenteerd in oktober 2015. U ontvangt geruime tijd tevoren informatie en een uitnodiging.
Mocht u nog niet in het adressensysteem zijn opgenomen dan kunt u zich melden op landsaat@ziggo.nl
2013
In april verscheen het boek “Toenemende verwondering”, een overzicht van mijn werk van 1952 tot en met 2013. De filosoof Jan Bor presenteerde deze uitgave op de opening van de expositie van mijn werk in Galerie Schlessart te Bergen (NH) (20 april- 2 juni). Dit was de enige solo-tentoonstelling dit jaar. Daarnaast nam ik deel aan zeven groepsexposities (zie CV).
In juni werden onvergetelijke indrukken opgedaan tijdens een expeditie per boot via Schotland naar het kleine vulkanische eiland Jan Mayen en tenslotte naar Svalbard (Spitsbergen).
In september werd gewerkt in Callosa D’En Sarria (Spanje) in voorbereiding op de uitgave: “Waar ik was daar ben ik”. Dit werk, een uitgave van Atalanta Pers, zal in 2015 verschijnen.
Helaas sloot Galerie Josine Bokhoven in Amsterdam dit jaar de deur. Het was sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw de plek waar het Amsterdamse publiek regelmatig van mijn werk kennis kon nemen. Ik beraad me nu op welke wijze deze regelmaat kan worden voortgezet.
2012
In januari van dit jaar sloot mijn "solo-kabinet-tentoonstelling" in Museum Belvédère te Heerenveen. Het schilderij "De nacht, de weg, de groene bergen" uit 2009 werd in de collectie van Belvédère opgenomen.
Solo-exposities in 2012: In "De Passerelle" (Stadhuis, Terneuzen) en bij Galerie Josine Bokhoven, Amsterdam (maart/april)
Groepsexposities waar ik aan deelnam:
-
Met de Hollandse Aquarellistenkring in "Achter de Zuilen" te Bloemendaal; in de Haagse Kunstkring; in het Stadsdeel Westerpark te Amsterdam ("Raamvertellingen") en in het Waterlandmuseum te Purmerend ("Vlootschouw").
-
Met de Nederlandse Kring van Tekenaars: in het Natuurmuseum Frieslân te Leeuwarden en vanaf 16 november een expositie in het CBK te Amsterdam.
Tenslotte in de Boyuan Art Gallery te Den Haag vanaf 16 november. Deze tentoonstelling is t.g.v. de boekpresentatie van "Berg en Water", Chinese landschapspoëzie vertaald door Silvia Marijnissen.
In het voorjaar werden werkbezoeken gebracht aan Berlijn en – na een periode van voorbereiding voor een komende uitgave in Bretagne - aan Parijs. Tijdens de zomer dwaalden we door Frankrijk en in september brachten we een kort maar intensief bezoek aan New York (stad en staat). Tenslotte bekeken we in Lille de prachtige expositie "Fables du paysage Flamand" in het Palais des Beaux Arts, alsmede de moderne vervolg-expositie "Babel".
Voorbereidingen zijn in volle gang voor een uitgave met een overzicht van mijn werk van 1952 tot heden. Dit overzicht verschijnt in de eerste helft van 2013.
Een bibliofiele uitgave: "Waar ik was daar ben ik" is uitgesteld. Hier wordt intensief aan gewerkt in de komende jaren en deze verschijnt in 2015.
2011
De maanden tot aan april werden besteed aan de voorbereidingen op de reis door China die Joanne en ik in april en mei zouden gaan maken.
Er werd in die periode deelgenomen aan de volgende groepsexposities:
9 januari – 6 februari, 'Nieuwe leden', Kunstenaarscentrum Bergen
15 januari - 6 februari, Hollandse Aquarellisten Kring, Pulchri Studio, Den Haag
12 februari – 27 maart, Nederlandse Kring van Tekenaars, Museum Rijswijk
13 februari – 12 mei, 'Galerie Kokon 40 jaar', Galerie Kokon, Tilburg
9 april – 15 mei, 'Waar water mij toe drijft', een expositie van leden van de Hollandse Aquarellisten Kring, Galerie De Kapberg te Egmond aan den Hoef
Eind februari/begin maart werd Hamburg bezocht, een werkbezoek.
Van half april tot half mei reisden we voor de vierde maal door China:
Na een kort bezoek aan Beijing ging onze tocht via Taiyuan, Pingyao naar Luoyang. We reisden niet eerder in dit jaargetijde door Centraal China en onderschatten de enorme drukte. Na ruim een week met overvolle treinen en bussen naar meer dan druk bezochte bezienswaardigheden, besloten we om direct naar het veel rustiger westen te gaan.
Daar bezochten we de Maji Shan bij de plaats Tian Shui, en in de stilte die we daar aantroffen konden we alle aandacht geven aan de vroeg-Boeddhistische beelhouwkunst in de grotten, aangebracht in deze wonderbaarlijke kleine berg in een prachtige omgeving.
Via Lanzhou, waar we opnieuw het prachtig ingerichte Provinciaal Museum van Gansu bezochten, met de bij de plaats Wuwei opgegraven beelden en voorwerpen, gingen we per trein verder naar Xining, de hoofdstad van de provincie Qinghai.
In deze dunbevolkte omgeving, voornamelijk door Tibetanen bewoond, verbleven we onvergetelijke dagen aan het enorme Qinghai Hu, een zoutwater meer aan de voet van uitlopers van de Himalaya. Dit, door zand, stof, koude en hitte geteisterde landschap met nog licht besneeuwde bergen aan het soms fel blauw oplichtende meer, was het landschap dat ik had gehoopt aan te treffen.
Terug in Nederland wachtte een uitnodiging tot deelname aan de tentoonstelling Oost & West, gewijd aan het werk van Chinese kunstenaars in Nederland en Nederlanse collega’s die door China als land en cultuur zijn geraakt:
9 juli – 28 juli, 'China tentoonstelling, Pulchri Studio te Den Haag.
Dit najaar voltooide het Prentenkabinet van het Rijksmuseum de documentatie van de complete verzameling van mijn grafiek, aan het museum geschonken door mijn vriend Bram den Blaauwen. Daarmee heeft de overdracht van deze grafiekcollectie, inclusief de kunstenaarsboeken, aan het Prentenkabinet zijn officiële beslag gekregen.
Het Rijksmuseum biedt me de gelegenheid gebruik te maken van dit overzicht, inclusief de foto’s. In de nabije toekomst zal onder het menu 'Grafiek' mijn website aangevuld worden met een selectie van deze foto’s. Misschien krijgt een en ander nog een vervolg in de vorm van drukwerk. Voor wie op de hoogte wenst te worden gehouden, graag een berichtje naar: landsaat@ziggo.nl.
Van 8 tot 25 oktober nam ik deel aan de groepstentoonstelling 'Is getekend' van de Nederlandse Kring van Tekenaars bij de Haagse Kunstkring.
En nu wordt de solo-presentatie in een van de kabinetten van Museum Belvédère te Heerenveen voorbereid. Deze tentoonstelling is van half oktober tot begin januari 2012.
2010

In de eerste maanden werkte ik, naast het schilderen en aquarelleren, vooral aan mijn aandeel bij de kwatrijnen van Wang Wei en Pei Di: "Bij de Rivier de Wang", een nieuwe uitgave van Atalanta Pers te Baarn.
Zoals deze dichters uit de 7e en 8ste eeuw in dialoog dichtten, zo werkten René Bakker en ik beeldend samen aan deze uitgave, welke met succes werd gepresenteerd in Galerie Josine Bokhoven, Amsterdam, op 25 april. Silvia Marijnissen, de vertaalster van deze gedichten hield een exposé over haar vertaling. Zie Bij de rivier de Wang voor meer informatie. U kunt Silvia's inleiding nalezen op haar eigen website.
Enkele nieuwe aquarellen werden geëxposeerd op de grote groepstentoonstelling van de Hollandse Aquarellisten Kring in "De Haagse Kunstkring" (6-23 maart).
Eind maart bezochten Joanne en ik Londen – we waren (te) lang daar niet geweest. Een week met intensief museum- en theaterbezoek.
Op 16 mei opende de eerste expositie t.g.v. het 40-jarig bestaan van Galerie Kokon (Tilburg). Het was een tekeningententoonstelling waaraan ik deelnam. Begin 2011 volgt er weer een andere expositie in deze jubileumreeks.
Eind mei reisden we door en langs Scandinavië, per trein en met de boot. Als gevolg van deze trip ontstond een reeks kleine tekeningen en enkele aquarellen.
Na de zomer exposeerde de Nederlandse Kring van Tekenaars met mijn deelname in "Achter de Zuilen" te Bloemendaal.
Meer werk was er te zien bij Galerie De Kapberg te Egmond aan den Hoef (9 oktober - 14 november) op een expositie waaraan ook de keramisten Netty van den Heuvel en Bente Hanssen deelnamen.
Verder meldde ik mij als lid bij het Kunstenaarscentrum Bergen; begin 2011 opent aldaar (Plein 7 te Bergen) een tentoonstelling met werk van nieuwe leden, waarvoor ik tekeningen en schilderijen zal inzenden.
In Museum Belvédère te Heerenveen wordt in een van de kabinetten een solopresentatie van mijn werk getoond in oktober, november en december 2011 . Deze expositie wordt ondersteund door Galerie Josine Bokhoven in Amsterdam.
2009
Van 30 augustus tot 20 september nam ik deel aan de grote groepsexpositie van de Nederlandse Kring van Tekenaars in Pulchri Studio te Den Haag.

Begin september ontving ik bericht van de Tate Gallery in Londen dat een van mijn prenten uit het bezit van dit museum was geselecteerd om te worden afgebeeld in de Tate Desk Diary 2010. Het is de zeefdruk Island I uit 1977 en een afbeelding is, behalve in deze diary, te vinden op de website van de Tate Gallery.
Op 16 oktober opende een tentoonstelling in het Stadsmuseum Woerden onder de titel: Het landschap van de geest, de geest van het landschap, waarin ook werk van mij is opgenomen. Het is een groepstentoonstelling van enkele leden van de Hollandse Aquarellisten Kring en deze duurt tot 17 januari 2010.
In de herfst hing het schilderij: De nacht, de weg, de groene bergen te gast in de vaste collectie van het Museum Belvédère te Heerenveen. Het is een doek uit 2009.
Op 20 september opende een soloexpositie van mijn werk in Galerie Josine Bokhoven te Amsterdam. Na verlenging sloot deze tentoonstelling half november.
Eind 2009 werd begonnen met de voorbereidingen voor de bibliofiele uitgave: De rivier de Wang, op basis van gedichten van de dichters Wang Wei en Pei Di uit de tijd van de Chinese Tang Dynastie (8ste eeuw). Deze uitgave ontstaat in nauwe samenwerking met René Bakker en wordt uitgebracht door Atalanta Pers in de loop van 2010.
Wilt u voor de presentatie van deze uitgave worden uitgenodigd, maar ook voor exposities e.d., dan kunt u zich aanmelden via landsaat@ziggo.nl
2008
Begin 2008 verwierf het Prentenkabinet van de Universiteitsbibliotheek Leiden drie kunstenaarsboeken van mijn hand uit verschillende perioden: "Franz K."(1975); "Onbestemd" (1995) en "Water"(2007). (Zie op deze site onder Kunstenaarsboeken ). Deze aankoop vormt een aanvulling op de reeds in het bezit van de bibliotheek zijnde werken.
Bij Galerie Kokon in Tilburg opende op 24 februari een tentoonstelling die, na verlenging, doorliep tot begin mei.
Bij vertrek van Galerie Eewal uit Leeuwarden naar Amsterdam werd een grote groepsexpositie gehouden waaraan ik deelnam. De opening was eind maart. Eind april organiseerde Galerie Jochen Höltje te Tübingen (D) een dergelijke expositie ter gelegenheid van het opheffen van de galerie. Ook hieraan nam ik deel. Met beide galeries werd vele jaren plezierig samengewerkt.
In mei zowel als in juli werd deelgenomen aan de exposities van de Hollandse Aquarellisten Kring, de eerste bij Pictura in Groningen en de andere bij het Kunstcentrum SBK te Haarlem.
Op 31 augustus opende een expositie bij Galerie "De Groene Poort" in Middenbeemster.
In de herfst en de opvolgende winter ging alle tijd en aandacht naar de verhuizing van Amsterdam naar Egmond aan Zee.
2007
In januari was werk te zien op de Wintersalon van Galerie Kokon te Tilburg.
Eind 2006 en begin 2007 werd gewerkt aan het boek 'WATER', een kunstenaarsboek in een oplage van 40 exemplaren (zie hiervoor ook bij Kunstenaarsboeken op deze site). Het boek werd gepresenteerd tijdens de opening van de expositie met recente schilderijen en
ander werk bij Galerie Josine Bokhoven in Amsterdam, maart/april van dit jaar. De expositie verliep succesvol en ook voor het boek 'WATER' was veel belangstelling.
Verder werd deelgenomen aan de expositie van de Hollandse Aquarellisten Kring in Museum Waterland te Purmerend, ook in maart en april.
Galerie Jochen Höltje (Tübingen, Duitsland) presenteerde werk op Art Karlsruhe (Duitsland), eveneens in maart.
In mei en juni werd het noordwesten van China bezocht. De indrukken van deze reis, voornamelijk rond – en door de Taklamakan woestijn waren overweldigend. Rotsformaties, zandheuvels, zand- en stofstormen, oases en nog veel andere indrukken zochten een plaats in mijn hoofd. Pas eind augustus werd begonnen aan een eerste reeks tekeningen op basis van deze reis. Zie het artikel De reis naar Xinjiang (China) in 2007 op deze website.

Voor het eerst werd een keuze uit de nieuwe Taklamakan- en Dunhuangtekeningen getoond (naast veel ander werk) op de expositie bij Galerie Eewal te Leeuwarden (8 december 2007 - 5 januari 2008). Deze galerie sluit helaas de deuren in Leeuwarden, dus was het mijn laatste tentoonstelling aldaar.
2006

In de loop van 2006 verscheen de catalogus "De Kracht van de Beperking - Hans Landsaat, werk op papier, 1995-2005" als derde uitgave in de Tekeningenreeks (uitgeverij Derby Pier in samenwerking met de SBK-Amsterdam). Dit overzicht werd samengesteld en van teksten voorzien door Rob Perrée. U kunt deze catalogus bestellen door dit te melden op: landsaat@ziggo.nl. De prijs is € 12.50 plus € 5 porto.
Naar aanleiding van het verschijnen van deze catalogus waren er exposities in Galerie 59 te Amsterdam; Galerie 14-16 Het Posthuys te De Koog, Texel; en in Galerie 21 De Meerminnen te Dordrecht.
Ook werd deelgenomen aan de groepstentoonstelling "Nieuwe Schatten uit de Kunst-Uitleen" in de Der Aa Kerk in Groningen.
Daarnaast werd geëxposeerd bij Galerie De Kapberg te Egmond a.d. Hoef.
Het kunstenaarsboek "Holterdiepolder/Holderdepolder" met zeefdrukken van Hans Landsaat en vier gedichten van Richard Pietraß (Berlijn) in het Duits met een Neder- landse vertaling van Stefaan van den Bremt (Brussel) werd getoond in de etalage van Buchhandlung "Die Weiße Rose", Rozengracht 166 in Amsterdam.
Op het atelier werd het kunstenaarsboek 'WATER' voorbereid.
2005
Van september 2004 tot eind januari 2005 vond een reis plaats door China en Australië. Vooral vanuit de Chinese waarnemingen ontstond veel werk. In Australië was het voornamelijk Bruny Island (Tasmanië) dat tot werk leidde. Voor het eerst werd een keuze uit dit werk getoond bij Galerie Josine Bokhoven in april/mei 2005, zie de recensie van Hans Sizoo.
Na de verhuizing van het atelier naar Amsterdam-Osdorp werd geëxposeerd bij Galerie Eewal in Leeuwarden (september 2005) en Galerie Kokon in Tilburg (oktober 2005).
In november 2005 werd deelgenomen aan de expositie van de Hollandse Aquarellisten Kring in de Amstelkerk te Amsterdam.
2004
In 2004 werd op 21 februari de expositie "Unterwegs" geopend bij Galerie joho te Tübingen, Duitsland. Deze tentoonstelling duurde tot 21 maart en de opening werd verricht door Professor Dr. Chr. Theuerkauff, Berlin ( zie de inleiding in het Duits). Het was de tweede tentoonstelling aldaar. Op de 21e februari was tevens een kleine expositie van bibliofiele uitgaven te zien bij Galerie Druck und Buch, eveneens in Tübingen.
Tenslotte was rond de Pinksterdagen 2004 het atelier geopend voor het publiek in het kader van de 20ste Open Atelier Route Westelijke Eilanden Amsterdam.
2003
De expositie bij Galerie Josine Bokhoven te Amsterdam, dec. 2002-jan. 2003 gaf enige verschuiving in het beeld te zien. Naast enkele werken die nog tot de "Achterwaarts Reizen"-serie behoorden, kwam een groot deel van wat op deze tentoonstelling te zien was voort uit wat waargenomen werd op een reis door Mongolië in het voorjaar van 2002 Het waren, behalve schilderijen ook tekeningen in potlood en in krijt. Deze expositie droeg de titel "De verbazingwekkende eenvoud van het landschap". Daarna werd in maart/april 2003 nog geëxposeerd bij Galerie Eewal in Leeuwarden en in juli van dat jaar was er een tentoonstelling bij Galerie Meinhold in Berlijn (D).
In het voorjaar verscheen het kunstenaarsboek "Holterdiepolder-Holderdepolder". Een map met vier losse bladen met gedichten van de Berlijnse dichter Richard Pietraß, vertaald in het Nederlands door de Vlaamse dichter Stefaan van den Bremt . Deze tweetalige uitgave werd in mei 2003 ten doop gehouden bij Galerie Josine Bokhoven te Amsterdam en op 29 juni van dat jaar bij Galerie Meinhold in Berlijn. In oktober 2003 werd dit werk in "Wortraum", Winterhausen (bij Würzburg (D)) gepresenteerd.
2002 en eerder
De titel van een groot aantal schilderijen en tekeningen, na 1999 ontstaan, luidt "Achterwaarts Reizen". Onder dezelfde titel werden ook diverse exposities georganiseerd in Duitsland, Zweden en Nederland, namelijk bij Galerie joho in Tübingen (D.), Zehdenick (bij Berlijn, D.), in de Konsthallen i Hishult (Zweden, catalogus nog beschikbaar) en een grote tentoonstelling in de Kunsthal De Remise te Amsterdam. Bij deze laatste expositie werd een kunstenaarsboek uitgebracht, de leporello "Achterwaarts Reizen" (22 x 266 cm., uitgevouwen, gevat in een omslag, groot 23 x 22 cm.) . In deze tijd, vanaf 2001, zagen ook een reeks zeer langwerpige drieluiken het licht.
Galerietentoonstellingen in Nederland waren er in Leeuwarden, Tilburg en in Amsterdam.